Et borgernært og tryghedsskabende politi

Der skal være respekt for loven. Det Kon- servative Folkeparti vil have ansat flere betjente, så politiet i højere grad kan løfte de mange opgaver, der er forbundet med kriminalitet. Det gælder terrorsikring, bandekonflikter, vold, indbrud, tyverier og økonomisk kriminalitet. Det skal ikke kunne betale sig at være kriminel.

Politiets indsats skal bidrage til at skabe tryghed i hele landet, fra Skagen til Gedser. Det kræver et mere synligt politi. Vi vil have et borgernært og tryghedsskabende politi, der er med til at forebygge kriminalitet. Der er allerede iværksat en række initiativer, der trækker i den retning takket være den konservative justitsminister, Søren Pape Poulsen. For det skal være trygt at være borger i Danmark.

Vi er altid på ofrenes side. Det er vigtigt for os, at kriminalitet har mærkbare konsekvenser. Det kræver et stærkt og synligt politi og høje straffe for personfarlig kriminalitet. Sådan sender vi et klart signal om, at dette uvæsen skal stoppes. Gennem forebyggelse, opklaring og straf.

Det har vi været med til at gennemføre

I REGERINGEN:

• Der uddannes flere politibetjente: 300 i 2016-17 og 645 i 2018-19
  • Med bandepakke 3 indfører vi 35 initiativer specifikt målrettet bandekriminalitet
  • Aldrig før har så mange bandemedlemmer siddet bag tremmer, og indvandrerbanden Loyal to Familia er blevet forbudt
  • Straffen for grov vold er blevet skærpet
  • Vi har sat straffen op for indbrud, og antallet af indbrud er faldende
  • Der er afsat flere penge til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet, fx hvidvask .